Iklaneka

Thursday, May 31, 2012

Hari Dunia Tanpa Tembakau

Salam semua...

Hari ini, 31 Mei 2012 adalah hari terakhir di bulan 5, merupakan HARI DUNIA TANPA TEMBAKAU...
00oooo...baru le mak tau nyah!!! tu pn sebab topik ni ada kt hotfm pagi tadi..Ahahha..dh lebih 30thn hidup baru le aku setiap 31hb mei tu adalah hari tanpa tembakau dgn kata lain TAK NAK MEROKOK!!! korang tak?sure kome pn tak tau kn mcm aku..ahahhaha..Yang di ingat hari raya posa je kn..Hari lain ingat tak ingat je kekdahnya..ekekkeke



Sekarang ni aku rasa dah kembali ke zaman dulu-dulu balik..Dengan kata lain zaman sebelum merdeka..SEBAB!!! sebab nya perempuan dengan lelaki sama naik merokok nyer..Kalau org dulu merokok sbb nk menghilangkan penat lelah selepas membanting tulang memotong getah mahupun membajak sawah..So sesambil depa tunggu susu getah tu menitik penuh takung, hisap le rokok sebatang dua untuk buangkan masa..Yer le, dulu mna ade gadget kan..I can bet you, kalau dolu-dolu ade henpon takde nye arwah opah aku isap rokok berkembut-kembut asap..Tapi dulu bukan rokok kotak, rokok daun or rokok kertas yg di gulung sendiri..Jadi tahap tembakau yg mengandungi nicotine yg rendah sebab tembakau pn ada yg buat sendiri. Sebab kat kampung aku dulu ade je org cina tanam tembakau..ehehhe..

Tapi zaman sekarang aku rasa merokok mcm jadi trend pulak..Kengkonon urban la..urban la sgt yek...Urban sesgt, so mati le cepat!!! Aku tidak le kesah depa nk merokok ke apa sebab tak luak pn duit aku tp kalau merokok di khalayak tu aku menyampah!!! sebab ingat ko sorang je mati cepat..Org keliling pn sama tau..SO lenkali kalau nk merokok sila dlm bilik!!! so ko hembus asap, pehtu sedut asap tu balik..Jgn nk syer ngan org lain..Tak hingin aku menyedut asap rokok kome itu!!!! Tak kira la pmpuan ke laki sama aje..jgn kome nk bangga isap rokok depan khalayak ramai..takde urban nye le sgt kome tu..pembunuh senyap aku rasa adalah...Malas aku nk huraikan keburukan merokok ni, yg memang sedia maklum semua pn org tau hatta kt kotak rokok tu pn ada kan..



No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...