Iklaneka

Friday, July 1, 2011

Getaway 2011~Ho Chi Minh City

Salam semua...

Yuhuuuuuuuuuu...I'm back dear...

Setelah merempit 2 hari di HCM, hari ni mak dh masuk opis nyah!!..Walaupun mlm td sampai rumah around 10pm..disebabkn AA delay almost 1 hour but disebab kn kapten Syikin (nma pilot yg FA dok ckp msa dlm flight tuh) bwk cam laju gak la aku rsa..so mmg cpt le gak smpai..huhhu..
Tp as usual la..pegi dan blk aku rsa cam dizzy dh..This is the 1st time my journey melalui Laut China Selatan, of coz pegi dan blk asyik goyang2 je le dlm flight nih..ade le rsa cam ala roller coaster...Haih!!!!

Ku gagahkn jugak la pegi ke HCM nih..walaupun pegi dgn hati xde le bape tenang sbb wafiq xbape sihat kn..kna cikenpox plak dia but nasib baik sikit je le...dia pn xdemam...Oleh sbb mak pn dh dtg dr kg,mak ckp pegi..ku gagah kn le gak pegi...Nak merasa le katakn..Sbb setelah pegi aku rsa HCM not in my list to repeat again!!!....

I dono why makcik2 suka benor gi sini..coz for me nothing sgt la HCM nih...maby sapa yg pegi CHu Chi tunnel or menyusuri Sg Mekong best la kot..BUt for shoping for me not worth it sgt la...COz mostly brg dr china je pn..The price also la on USD but of u convert mmg la still murah kn but the quality is not there lah..so-so je lh for me..But nak merasa kn..pegi je le kn..dh nma jalan2...Telekung also got there but TERSANGAT lah jauh beza nya ngn Indonesia..sgt..sgt jauh...dr segi design also quality kain..Ye le...benor nye kt vietnam ni org ISlam bkn rmai pn..ntah bape persen je pn..sgt sgt sikit..BUt u can find telekung at there..Ye lah..dh org mesia yg hadap sgt nk beli..Kalu ikutkn ade tu org kafir jual telekung..byg kn le..sgt xleh blah!!! Tu pn org mesia beli gak la...

The people at there also out la for me..Maby we are very different from them..Bahasa tu of coz la kan!!!tp budi bahasa mmg ZERO!!!! Kamu jgn harap dpt welcome greating from them msa kt airport msa nk check in immigration tuh...MUka macam mencuka adalah...Mmg depa ni sgt susah senyum..Merata2 aku gi kedai mmg xde sorang aku jumpa muka senyum...Tapi lantak la kn..ku anggap dh itu attitude kaum depa...

Tak byk sgt la gambar yg aku snap..Sbb smua tu telah di snap oleh husben yg pegi msa bln 4 aritu..Apa bleh view sini. Ni aje gambar yg aku sempat snap..


::Selamat tiba di Tan Son Nhat International Airport . Husben terus ke kaunter pertukaran duit sbb nk duit kecil utk naik bas.


::Bas 152 from airport to Bent Than market..Very cheap..U just pay 4000 dong = 60sen aje berbanding klu take taxi u have to pay around usd 7 or usd8 kira2 RM24. So pilihan ditangan anda?Nak naik bas ot taxi...Taraaa...Utk backpack cam kami harus bas je kn..Sbb bas sgt mudah..dpn pintu airport je pehtu benti betoi2 dpn bentant..Pehtu bas sgt selesa tau.

::Sekitar permandangan di HO CHI MINH city...Byk sgt motor!!!! Stay at AVA HOtel as usual la sbb murah just around 21usd..ok la the location not to far from Bent Thant Market..

::Lunch di VN Halal...Kt restoren ni mmg ramai jumpa org Malaysia la sbb antara restoren halal yg berdekatan ngn Ben Thant market..easy to go...But servis agak slow kt sini..Harga of coz la mahal..but dh nma tmpt org,minority org islam kita xleh la banding kn dgr negara kita yg source nye lbh mudah n murah di dapati kn..JUst mkn je le...Nak merasa kn..


::Famous food in Vietnam, Spring Roll (popia but inti daging) and Pho Bo (mee sup daging)


::Selepas lunch, we take bus No 1 from Bent Thant Station menuju ke Bin Thay Market plak...Bin Thay Market ni lg besar la dr Ben Thant Market sbb mmg jual wholesale produk..For those yg nak mniaga maby bleh ambil dr sini..But for my opinion mostly vietnam product is from China..So dr ko bli kt sni baik la pi China kn..Lagi la berbaloi...We just pusing2 here..Pehtu blk semula ke Ben Thant..


::HUsben terjumpa officemate nye kt sini..But she stay at Hoang Thram Hotel. Hotel ni bersebelahan dgn Minh Collection...For me kedai yg ade di sini xde le best mna sgt pun...Mcm kt minh collection tu baju serupa mcm 1st Lady..MMg ade org ckp 1st Lady ambil kt sini but hrga di 1st Lady lbh murah dr Minh Collection ni...Baik la ko gi 1st Lady je kn..xpyh le jauh2 dtg sini..So that shop aku palang...Nextttttt.....

Aku singgah gak la kt Hoang Anh Collection..Both shop pegi baik yg baru or yg lma..Both pn bg aku 2x5 je le...Xde yg spesel sgt pn...Price not so cheap la..Aku berjalan dr 1 kedai ke 1 kedai..sampai la ke Mai Saigon..Yg puas hati Mai Saigon ni la..Sbb kuality bju,manik kt kedai ni lain dr yg lain..BUt hrga mahal la skit..BUt utk merasa apa salah nye..Tapi aku xbeli pn..hhahah.


::Tak tau apa nma building nih..Muzium kot


::Another option halal restaurant is located in Food Court, Parkson.


::Kami berjalan lg lps tu ke tmpt yg famous di sna, Notre Dame Cathedral and Central Post office.



::Malam tu kami pegi ke Trung Nguyen Coffee..ANtara kopi halal di Vietnam..Mmg mabuk kopi aku kt sini..asyik mnum kopi aje..Ate dh org ckp kopi terbaik slps Brazil adelah kopi Vietnam..Harus aku cuba kn...

::My husben order kopi apa ntah..Mcm2 nma kopi kt sini..but aku order Kopi with almond!!! hahah..ko mmpu minum jah kopi tu..kopi campor ngn almond..Hahhaha..tobat aku nk mnum dh..lps tu aku mcm org mabuk todi...hahhahah.kelas ko nyah!!!! kt mesia starbuck pn ko xpnh jejak..kt HCM meneguk kopi ko..hhaha...kelantakkan..nk merasa!!!


Lepas je menikmati kopi..aku dgn rsa otak melayang2..Berjalan kaki le plak ke pasar malam...Pasar mlm ni sekitar Ben Thant tu aje..Idak le besor mna..Besor lg psr mlm umh aku...Aku pegi le ke kedai aziz tu..Punye la ramai org mesia memilih2 brg...Bg aku idak le manawan sgt pn baju2 kt aziz ni..tapi xtau le kot aku smpai tu dh sisa2 je tnggal..Tp msa aku smpai tu awl lg...ade yg baru bukak2 kedai...Tapi xtau lah..aku xtau takat mna yg best and murah sgt tuh kt sini...Maby sbb antara kedai org Islam yg ade kn..SO berbondong2 la rombongan cik kiah pegi....Telekung vietnam ni xde menawan sgt pn..Sgtttttttt jauh tertinggal teknology telekung depa nih ngn Indonesia dr segi material & design nye...AKu xde bli apa2 pn kt kedai aziz nih..Aku pegi bli kt kedai Hasanah yg kualiti jahitan baju kurung lbh elok..Kain2 pn kualiti...Lps mendapat hasil tangkapan, kami pn pulang ke AVA Hotel...


::Sarapan di VN Halal lg..Minum kopi LAGI!!!

Selesai je sarapan..kami jln2 lg..repeat kedai yg dh servey pd hari smlm nye..Kali ni baru le masuk Bent Thant market bli la brg2 yg dlm list...I just bought kain psg and souvenir at here..Tak besar mna pn...1 jam abis dh kot kt sini...Penjual kain ela pn xde le rmai sgt..MOstly they sale same patern..So no wonder la bersepah kain cotton sma je kt sini...hahhaha..Ha!!! sempat gak le aku rembat beg longcham!!! Tak tau le murah ke tak sbb xbiasa beli2 henbeg nih...NI pn sbb adik pesan...Lepas tu blk smula ke hotel siap2 nk check out and go to airport...


::On the way to airport...

::Waiting for AK 883..Delay plak tu..1 jam!!!haih...


Ho Chi MInh ni ok le gak..but not the place i want to repeat again..hahahha...Sbb xde le syok mna pn..xde le se heaven mna pn soping...KLu rsa nk soping yg hebat baik la ke Tanah ABang, Mangga 2..1 stop center aku rsa..EVrything u can find there...The people also nice...

Mana2 skang ko pegi mmg la ramai jumpa org mesia..Ye le..bkn aku je Pak Tony bg..smua pn dpt kn, everybody can fly..Sna sni ko jmpa org mesia..cuma yg aku pasan...org mesia yg aku jmpa kt vietnam ni sombong2 belaka....Aku heran la..pesal sombong sgt ntah..Aku jmpa rmai grup org mesia kt sni..klu ko dh tau org vietnam tu sombong xsuka senyum pehtu ko dtg negara depa nih ko pn xsuka snyum gak!!!

Melambak aku jmpa smua kerek2 belaka..ade 1 group tu tertembung mkn ngn aku kt VN Halal..takat kecek kelantan gak xyah la sombong...Masam2 muka wat gapo!!! Ade gak yg sma hotel kt AVA tu..pn 2x5...mcm bagus je..Tapi ku anggap depa stress la sbb asyik kna tipu je ngn org vietnam nih...Tngok cam kami..backpack aje..sgt santai...Jalan2 amik gambo..walaupun pndangn yg meloya kn..Tapi dh nma nk tngok negara org..Gitu la kn..klu tak berjalan mna nk tau psl dunia!!!!

Kt HCM ni mmg byk sgt servis massage..Kira mna2 kedai ko nmpk..Itu je le bisnes depa..Mostly ank dara sini mmg itu je kje depa..Cantik2..seksi...Tapi setelah aku jejak sini idak le aku lalu nk masage ngn depa nih...Depa ni toilet nye bkn ade paip pn..Jenis salat aje..Kome lalu ke???Kalu aku idak le lalu nk bg depa pegang badan aku..hahah...Apa2 pn terpulang...Tu yg org kata jauh perjalanan luas pandangan....

Sekian........

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...