Iklaneka

Friday, May 15, 2015

Dan berilah rezeki kepada ahlinya dari buah-buahan..

Assalamualaikum...

[Yaumul Jum'ah Sayyidul Ayyam]

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya, iaitu orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat di antara mereka”. Allah berfirman:” (Permohonanmu itu diterima) tetapi sesiapa yang kufur dan ingkar maka Aku akan beri juga ia bersenang-senang menikmati rezeki itu bagi sementara (di dunia), kemudian Aku memaksanya (dengan menyeretnya) ke azab neraka, dan (itulah) seburuk-buruk tempat kembali”. - Ayat 126 Surah Al-Baqarah






Ayat diatas aku amibil dari perkogsian dari sebuah blog Tafsir Surah Baqarah. Terima kasih atas perkongsian pembuat blog. Moga Allah berkati hidup kamu..mengalir pahala jariah yang diberikan.

Kalau masa pergi Umrah yang lepas, aku sangat kagum dengan keajaiban bumi Makkah dimana kawasan yang panas, ada sebuah pasar buah-buahan yang di panggil Pasar Ka'Kiyah. Pasar ini terletak di luar Kota Makkah. Pasar terbahagia 2 iaitu pasar untuk binatang ternakan dan pasar buah serta sayur.

Bayangkan di pasar tersebut boleh dikatakan semua jenis buah ada dari serata dunia. Dengan kata lain buah yang memerlukan suhu iklim sejuk pun ada. Buah sentiasa segar dan bermutu. Subhanallah..Tapi bila dah baca tafsir di atas baru lah sedar, Ya Allah..betapa doa Nabi Ibrahim itu Allah makbulkan..Sesungguhnya bumi Makkah itu sangat masyhur. Rezekinya melimpah ruah, buah-buahan nya begitu segar.

Semakin aku membaca kisah Nabi Ibrahim semakin aku merindui bumi suci itu...Ya Allah, jemput aku lagi Ya Allah..

No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...