Iklaneka

Thursday, September 15, 2011

"DOKTOR MATA ANAK SAYA MERAH”


“ DOKTOR MATA ANAK SAYA MERAH”

“Doc mata anak saya merah la, bertahi mata bila bangun pagi dan melekat. Susah nak buka mata, berair mata” itulah adalah aduan ibubapa bila berjumpa doktor.

Apa dia sakit mata merah(konjunktivitis)

Sakit mata merah ( Konjunctivitis) ini adalah radang pada selaput luar biji mata ( eyeball) dan juga selaput kelopak mata anda. Penyebab utama adalah disebabkan jangkitan virus dan kuman ( bakteria). Sakit mata ini memang mudah berjangkit dan ia boleh berlaku pada semua peringkat umur, kanak-kanak lebih mudah dijangkiti.

Bagaimana kita hendak mengetahui bahawa anak anda telah dijangkiti sakit mata (konjunctivitis)?

Sakit mata yang berjangkit biasanya:

  • bermula dari sebelah mata menjadi merah yang kemudiannya ia mungkin berjangkit ke dua belah mata
  • mata terasa gatal
  • menyebabkan pedih dan sakit seperti berpasir dan discaj mata
  • mungkin menyebabkan kemerahan pada kelopak mata, irritasi, kering dan berkeruping disekeliling mata.

Sekiranya terdapat discaj putih kekuningan yang banyak sehingga menyebabkan sukar untuk anak anda membuka mata akibat melekat disebabkan discaj itu kemungkinan besar ia adalah disebabkan oleh jangkitan kuman ( bakteria).

Jika disebabkan oleh jangkitan virus, kebiasaannya mata anak anda akan berair dan juga kemungkinan ada tanda-tanda demam selesema(colds) sekali pada masa jangkitan itu.

Penyebab sakit mata merah

Mata merah bukan sebab jangkitan sakit mata sahaja . Ia mungkin,

Bayi yang baru lahir mungkin dijangkiti sakit mata (neonatal conjunctivitis) semasa melalui saluran peranakan, dan kemungkinan ia disebakan oleh kuman gonorhoea atau klamidia (Chlamydia) . Selalunya bayi ini mengalami jangkitan sakit mata dengan discaj bernanah dari mata ,kebiasaan dalam masa seminggu selepas lahir. Sekiranya bayi anda ada tanda tanda sedemikian harap berjumpa dengan doktor dengan kadar segera.

Alahan mata ( allergik konjuktivitis) atau irritasi mata juga menyebabkan mata merah ia mungkin disebabkan oleh

  • debunga ( hay fever)
  • bulu haiwan
  • habuk
  • pengawet dalam ubat mata atau
  • pencuci kontak lensa bahan kimia seperti peluntur cat

Kebiasaannya mata merah disebabkan oleh allergic ini mengakibatkan mata merah pada keduabelah mata anda dengan serentak, menyebabkan mata menjadi mata merah berair, gatal disekitar mata dan hidung, bersin dan hidung berhingus.

Cara mengatasi mata merah(konjunktivitis)

Jangkitan sakit mata ini kebiasaannya akan pulih sendiri dan tak merbahaya. Tanda selalunya beransur pulih dalam 2 hingga 5 hari , tetapi walau bagaimanapun jangkitan Viral konjunktivitis mungkin berlarutan sehingga 2 ke 3 minggu.

Walaupun begitu diharap agar berjumpalah dengar doktor untuk kepastian kerana,

Ada sejenis sakit mata (infectious keratitis) yang apabila dijangkiti mata anak anda, dia akan merasa seperti ada sesuatu pada bola mata dan ia amat menyakitkan sekali dan membuatkan anak anda sukar untuk membuka mata kerana terlalu sakit. Sekiranya ini dibiarkan iakan menyebakan kecacatan kekal pada penglihatan mungkiin berlaku. Sekiranya tanda ini berlaku hendak lah berjumpa doktor dengan kadar segera.

Jangkitan sakit mata (infective conjunctivitis) adalah sangat sangat mudah berjangkit oleh itu langkah pencegahan adalah penting untuk mengelakkan dari merebak.

Bagaimana?

  1. Amalan kebersihan adalah penting
  2. Basuh tangan sebelum dan selepas menyentuh mata anak kita.
  3. Gunakan barang peribadi yang berasingan untuk anak yang dijangkiti itu sehingga jangkitan itu sembuh

Apakah rawatan untuk jangkitan sakit mata?

Kebiasaannya sakit mata anda akan baik dengan sendirinya dalam 2 ke 5 hari. Tetapi sekiranya ianya berlarutan melebihi 7 hari atau jangkitan mata bertambah teruk atau anak anda terlalu muda berjumplah dengan doktor untuk rawatan.

Sekiranya doktor mengesyaki jangkitan Viral Konjunktivitis kebiasaannya ia tak memerlukan rawatan khusus. Sekiranya disebabkan kuman kemungkinan doktor memberikan ubat titis antibacterial atau ointment atau kemungkinan ubat makan sekali.

__________________________________________________________________

Salam semua....

Artikel di atas aku ambil dr sini. Tq for the info...




Hari ni wafiq kna sakit mata lg..Bln 5 aritu dh kna, mnyebabkn kami sekeluarga pn kena kcuali Nabihah je tak yek..Kakak mmg kebal skit...Antibodi kuat..Ye le..dia dh 4y kn..Adik still infant lg kn..Tapi yg haru kami laki bini pn kna aritu..Yg kali ni xtau le..Silap2 jangkit gak kot..Ate dh kami yg handle dia mmg risiko jangkit tu ade..Ahhhhh..pedulik kn...

Actually pagi smlm msa bangun mmg cam dh nmpk la tanda2 nk sakit mata adik ni..Sbb bila bangun pg je mata bertaik...Tp anta gak le taska..Tp smlm ptg time ambil dia cikgu ckp Wafiq ni cam nk sakit mata le kak...Tp yer le sbb dh mula berair2....

Pg tadi mmg bengkak mata nyer..Sian...Bngun pg nangis2 sbb stress mata xleh bkk..SIb baik le ubt sakit mata ni mmg ade je kt umh..Tapi yg benor nye umh aku mmg kalah klinik smua jnis ubt ade pnyakit normal utk kanak2...So mlm td dh titis kn ubt mata pehtu, ubt sapu pn dh sapu time dia tido..At least msa bangun tu xde le teruk sgt mata dia penuh ngn taik mata kn..Bila di lap hilang la...

Asal nye mcm nk EL tp hari ni kna standby until 6.30pm plak..NK tukar xde sapa yg available..so kna le keje..MUla husben nk EL tp cam sian plak..Mlm td he slept around 2pm to do his "homework"...so xkan nk EL plak..Kang apa kata bdk opis nya..But we still bring our son to clinic le gak kan..Bkn apa..riso la kot ade tercucuk ke..Sbb wafiq ni pnh ade kes tetiba bbsiter nmpk mata putih kaler merah cam tercucuk. Msa tu under 1y lg..So kali ni kami bwk le gak jmpa doc..But xde le tercucuk ke apa doc ckp..JUst sakit mata biasa.... conjunctivitis nama komersial nyer...


Macam ni le nk mmbesar kn anak..Mak aku dh lalui dlu msa zman besar kn aku..BKn takat sorang TAPI.. 10 orang!!!..Mak mentua plak facing 8 org yg majority nye anak LELAKI..(adik badik husben 6 org laki yek..kerap2 plak tuh)... Wa solute lu mak!!!! Mmg supermak betoi...Wafiq yg sorang ni pn ade kdg mcm nk meroyan..ni plak 6 org!!! yg kerap2 setahun satu...huhuhu.....

Dulu mmg aku byk bersedih psl wafiq ni sbb mcm2 dia kena bila mula hantar ke taska..TAPI aku skang dh BUKA MATA, TERIMA DENGAN HATI TERBUKA....ini smua adat resam mmbesarkn anak...

Sekiannnnnnnnn....

No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...