Iklaneka

Wednesday, March 30, 2011

1,2,3...Ready To Goooo....

Salam semua,

Posting kali ni nk citer le..psl persediaan aku nk berjalan pi oversea kn (peh..mcm la pi jauh smpai ke London kn)..Tp xpe ler..sbg niat nk berkongsi bff aku si suteq yg akan mem folow jejak aku pd bln 7 nnti, so aku dgn baik hati dedikasikn le posting ni utk dia....

Spt yg sedia mklum, aku kn gi Bandung bwk ank2..Tau2 je le kn bwk bdk2 ni mmg kna byk bersabar terutama dr segi mental and emosi..Tapi jgn serik, layan kn aje le..Klu maleh layan bnda renyah mcmner nk berjalan tngok dunia luor..dok terperuk je le xbercampor manusia..So far aku masih blum fail bwk ank2 berjln stiap tahun, wpun percutian kami cap pipit , Everybody Can Fly je kn..

Oleh sbb bwk belencas, mmg kna la bersiap sedia mcm..Xleh nk lenggang kangkung..Semnggu sblm pegi aku dh wat list pehtu tampal kt peti sejuk..Apa teringat je cpt2 tulis..ahhahah..Ini utk mengelakkan kita lupa bnda2 yg perlu dibwk yek kwn...

Ok, ni antara yg aku wat before nk pegi bercuti :-

1. Print out Iternary
- Perlu ingt yek kwn2, klu naik AA kna ade bnda ni time nk check-in tu..Maklum la kata bajet, smua pn bajet..Tapi ade aku kesah!!!! janji aku dpt jln..hahhaha




2. Pasport
- INGAT!!!! dh nk jln oversea of coz paspot kna ade..Tapi jgn le bwk pasport semata2..IC pn kna ade..Ha!!! 1 lg sila bwk le gak surat beranak utk ank2 wpun depa ade mykid kn..sbb kdg depa ni mntak gak surat banak..just bring la..in case depa mntak snang...




3. Pertukaran Duit
- Sila la tukar duit siap2..Jgn le gatei2 nk pi tukor kt sna plak..RUGI!!!!..So far utk area kelana jaya dan seumpamanya pertukaran wang terbaik adelah di Sg way. Ade 1 money changer dlm pasaraya giant yg dlu dikenali Bintang supermarket..Wa dh survey call merata2..situ je le yg plg TERBAIKKK...rendah sgt..



4.Ubat-ubatan
_ Adalah sgt penting persediaan ubat-ubatan ni wahai kwn2..Ye le..just bring basic medicine cam ubt demam,batuk,selsema tu kn..Tambah bwk bdk2..kita mna tau kn..Klu dlu time gi Jakarta, aku siap amik injection for traveling la..but this time no lah..just go je lah..Harap2 sihat dan dipermudahkn urusan hendaknya Ya Allah...




5. Makanan/Minuman Anak2
- Anak2 aku kn smua membotol lg.. sahih la susu kna bwk...PENTING tuh!!!! Pegi negara luar mna plak nk jumpa susu yg sma kt mesia kn..So bwk sukatan yg diperlukan
- Makanan pn ade gak aku bwk..In case la smpai sna nnti xtau kul bape, kot anak2 dh lapor camner..Ingt bleh mkn sesuka hati ke kt Indon..JANGAN!!!! sbb di khuatiri tahap kebersihan depa kn..So aku bwk la simple meal cam nasi impit+kuah kcg, roti and snack.




6. Benda2 melekakan anak
- HA!!!! ni penting...flight dlm 2 jam gak..30mnt mmg depa diam..BUt after that i can bet u..sure mngaruk pnye..so utk keselamatan bwk je le snack2 yg sma cam AA jual dlm flight..KLu nk bli dlm flight tu mau rabak..mhl kn..So bli je kt bwh..pehtu pndai2 le sorok dlm beg kn..Pehtu bwk le coloring book ke kn..But oleh sbb kami ade ePad (baca betoi2 yek..bkn iPad)..so this very usefull for us utk nabihah layan GBS or kapten boleh dia dlm flight..

7. Reserve duit
- Perlu reserve kn siap2 duit utk tax ye kwn2 dr BDO ke KL..75K seorang...jgn le soping sakan kang blk duit tax xde..habis...camner nk blk?huhuhu


8. List of Hotel + FO
- Sblm pegi tu wat le research dlu..hotel yg very convenient with ur pocket..If me of coz budget hotel je le..Lagi pn nk jln2..bkn nk honeymoon lepak hotel je kn..Sgt rugi dok hotel mhl sbb hotel utk tdo+mandi je kn...Baik la duit extra wat soping..Kt bandung bersepah guest house, Bajet hotel..pilih sje..yg dkt ngn FO mhl skit..yg jauh pasti lg murah..Tepuk poket anda..tnyer selera anda...

9. Lain bnda
- utk bju smua tu pndai2 le budget kn..for me xde le bwk bju byk sgt sbb dh nk soping disana kn..bli je kt sna pehtu pakai..hahhaha
-camera jgn lupa..PENTING tuh..kang nk wat memory daun pisang time jln2..Kang ntah bila kala nk pegi lg kn...

Rasanye ni je le kot..klu teringt tmbh lagi..sekian...

Taraaaaaaaa....dh bleh jalan-jalan
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v



No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...