Iklaneka

Friday, July 22, 2011

Is Gingivitis Common Among Babies?

Salam semua....

Lama sgt rsanye tak update blog nie...Mcm2 hal jd plak dlm mnggu nih...Patut nye nk update blog psl Jacob Walk Of Life yg kami join on 17/7 but hold dlu sbb nk citer psl kes anak2 yg sakit nih...

Wafiq telah dimasukkan ke ward di KJMC pd Isnin mlm due to high fever + can't feeding sbb to much ulser in his mouth.... Actually since Friday (15/7/11) dia dh demam..but not too high la..Aku hantar le gak ke taska but ready la ngn ubt2 demam smua kn...BUt ptg tu aku amik dia mmg dah nangis2...Ku lihat air liur nya bercucuran kuar...Nmpk mulut dh merah...Mlm tu mmg tak tdo mlm la kami sbb dia asyik nangis je le...Mnyusu pn xbape mau..Sbtu tu pn sma...Nangis je le...Air liur berjejeran sna sni..abis basah kain selimut dia..Tapi aku dh pasan la ade ulser sebijik kt bibir nye..Tapi msa tu dh nerves la..HFMD ke anak aku nih..But cek kaki,tangan xde plak naik bintik2 merah or berair ke..Msa tu dia mmg dh xleh nk telan apa je le..bg susu pn mmg xmau..Dh ngntuk sgt dlm mamai tu aku suap kn gak..ade le dlm 4oz je mnum...MUjur le Dr Syed dh pnh bekal kn spray ulser before this..so apa2 hal sblm dia nk mnum ke apa kami spray le mulutnye..So bila kebas dia cam xrsa la sakit kn...

Ahad ptg tu kami bwk ke klinik biasa je le..Kali ni xmo le gi klinik yg wat aku meroyan dlu kn..Aku pegi le klinik panel lain plak...But as usual, bg le ubt titis,ubat demam(ni ubt bertambun umh aku dh)..pehtu yg wat aku cam rsa "releven ke ubt ni diberi?"..ade ke bg nye ubt kumur...Yeee..aku tau ubt kumur tu mmg utk ulser kn..but klu org tua bg aku sesuwey la..NI bdk2 kecik ko bg sachet garam pehtu bancuh suh kumur..Sesuwey ke tuh???? Mlm tu mmg aku xtdo mlm le...Wafiq nangis aje..tdo diriba dia...Demam on off la...



::Meraung2 wafiq menangis..MMg sedih...sian..Kakak nye pn nangis gak..xlalu tngok adengan adiknya cucuk pehtu Dr Syed amik darah..Tau pn kakak...Pukul2 lg adik..



::Kain selimut tak tinggal...hik hik hik


::Kakak pn mula xsihat dh ari selasa..Demam on off. But dh besar kn..so easy to take care la..Apa yg kita suruh dia fhm dh


Isnin tu aku cuti, jaga ank..Tapi yg buat worst lg isnin tu pn aku demam...Haih..dh bertahun aku xdemam nih..sbb ank sakit aku pn sakit..Tak leh jd ni...kna le aku hentam jamu byk2 pehni..hhahha...kasik kebal...So call husben suh blk halfday sbb xlarat sgt...Ptg tu kami terus zass ke KJMC...Apa lg, bila doc suluh je mulut wafiq...Tu dia....ade le dlm 3 4bijik ulser nye...kt lidah dr kecik2 bercantum besor..yg plg sian kt lelangit pn ade...Tngok gusi dia dh merah,bengkak..So doc ckp wafiq kna GINGIVITIS iaitu gum disease causes by bacteria in his mouth. Biasa la klu dh stay kt taska kn..Mcm2 la kna..But aku terima dgn hati terbuka..Sbb msa sent them to there i already set in my mind, this thing will be happen..just get ready je le...But, i'm not blame the taska tu sbb ank sakit or what so ever...Sbb nabihah dlu dok bbsiter merasa gak la dok kt ward kn...kna rotavirus...Same goes to others yg kdg i dgr their kids stay dkt umh tok or nenek but ank ttp sakit, warded berhari2...So xperlu le kita bg alasan stay here..stay there sbb ank sakit..Sbb sbnrnya average umur ank mcmni mmg mudah kna pnyakit..They also can get the bacteria from adult dan environment skang yg sgt teruk. In positive site plak, virus ni yg akan menguatkn lg antibodi dlm badan kanak2 sbb antibodi perlu bekerja utk melawan pnyakit...Apa2 pn just bersedia aje..OK!!! smbung lg citer psl adik.

Oh..adik...pnyakit apa le plak ni adik...So apa lg..kami accept je le coz this is the best for him...Zass..masuk ward smua...Masuk antibiotik, air berbotol...Demam pn xde so ari rabu bleh kuar dh....Dpt le percutian 2.5hari kami di KJMC...

Mcm tu le ye kwn2,klu dh ade ank ni...Aku and husben tak kn biarkn ank demam more than 3days..klu lps 3days tu xok je lg walaupun dh bg ubt demam mmg kami bwk gi pakar terus...Bkn le nk berlagak ke apa kn mcm byk duit tp ade 1 perkara dlm hidup aku yg mmg pantang aku delay ialah psl KESIHATAN!!! sbb bg aku kesihatan bkn bleh dijadikn perkara ke-2 dlm hidup....must be priority...Yer...the cost of coz la expensive but for me money is not a major problem but the problem is how u manage ur money is that the problem.Betul tak???

Total kos for 2.5days at KJMC around 1.9K!!!! Pehhhhhhhh...Mahal nye kos perubatan di Malaysia..But pilihan di tangan anda?Utk swasta of coz la mhl..But gov tak le semhl itu..Tapi mna yg kamu mahu dlm hidup ini? Secara jujur aku ckp,aku bkn spesis manusia yg boleh berlengah, delay bnda2 yg regarding sakit2 nih...terutama klu hal yg mmbabitkn anak2..Ye le...korang sanggup nk hadap ank berhari2 sakit? Kesian la...diorg sengsara kita pn emosi terganggu kn...Pegi swasta pantas...Smua pntas dan cpt..but duit je le...Tapi bg aku skang ni dh ade mcm2 insuran comp, so xde msalah..I just spend around RM90 for saving + medical card setiap sorang utk kakak n adik..Alaaa...takat rm90 kn xkan le xmmpu. Korang gi jln2 kt midvaley skali mkn pehtu beli itu ini pn beratus2 kuar kn..Tu blum lg tngok wyg yg aku dgr skang tiket hrga ade dkt RM40!!! klu kali 2 org dh bape???.Kita mmpu benor nye if we know how to manage our money..Kenal pasti mna yg keperluan, mna yg kehendak...Bg aku itu satu keperluan so mesti masuk dlm list priority in our financial family.




::Wajah ceria adik yg dh sihat...Tp gusi masih sensitif, mudah berdarah...But alhmdulilh no more ulser so dia dh bleh mnum susu ngn makan!!!


Terjumpa artikel nih form others blog..

Berapa ramai antara kita yang senang hati mengeluarkan wang untuk membayar kos rawatan sebagaimana kita membelanjakan wang ketika membeli-belah?

Jika ada, anda termasuk dalam kumpulan yang sangat bertuah kerana wang bukan masalah kepada anda.
Memandangkan kos rawatan semakin mahal, lebih baik jika langkah beringat diambil dari awal seperti mendapatkanperlindungan insurans. Pada masa sama ada kaedah lebih mudah, murah dan praktikal untuk dijadikan amalan — yang terbukti dapat meningkatkan tahap kesihatan serta kualiti hidup.

Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2008/09/gaya-hidup-sihat.html#ixzz1SnamxGKQ

Cukup utk kali ini...sekian....


No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...