Iklaneka

Tuesday, October 4, 2011

Lembu Punya Kisah!!!

Salam semua.....

Dah masuk bln 10 didalam 2011....Permulaan bulan yg sgt menarik pd tahun ini...Mmbuat aku ketawa serta kenangan buat kami adik beradik...

Begini kisah nye....

Hari ahad (2/10/2011) aku cam xsedap hati..Asyik teringt kt mak aje...SO ptg tu hampir jam 7pm call la mak kt kg..Mula2 call tipon rumah..Lama berdering..Aik, xde org pickup..Mana plak mak nih..SUdah..aku cam mula la pikir mcm2...So, called la pulak henpon (jgn xtau mak aku dh ade henpon occay!!!!)..So bila call tak lama tu berjwp le...Mak menjwp salam dgn tercungap2...

Aku: Naper mak, tercungap2
Mak: Baru blk dr blkg, tutup pintu reban ayam. Selalu abah tutup..Tapi ni abah xde..Mak le tutup.
Aku: Ate, mana le plak abah pegi..dh magrib2 ni kuar lg..
Mak: Abah kome cr lembu..Lembu ilang..
AKu: Pulak..camner le plak bleh ilang..Org curi ke apa..
Mak: Bukan org curi..Lepeh dr tali tambatnyer..

SO, itu le permulaan kisahnye kwn2.. LEMBU ABAH AKU HILANG!!!!....

Lembu tu biasa ptg2 abah aku akan bwk le mkn angin..Yer le..bosan gak wei lembu tu asyik ngadap kandang je kn...Abah aku bwk le ke depan, kira ke kwasan kebun2 sawit tuh..Dlu lembu ni ade kwn, tp kwn nye udah abah aku jual..SO lone ranger le dia...SO lepas abah aku tambat kt area kebun sawit tu dia pn apa lg..pi ngopi le plak kt kedai pakcik amir kn (mcm le korang knl pakcir amir ni sapa kn?.hihihi)...So time's up...Kul 6.30pm abah blk le umh..Tup tup bila peratikan LEMBU DAH XDE!!!...apa lg cuak le org tua tu kn..Mana plak lembu ni pegi...Mencari le dia sekitar kebun tuh..Tp xjmpa...Misi kna berhenti sbb maghrib..Smbung lps magrib...

MUjur le adik aku (Faizal) masih ade di kg..Dia le meneman abah mncr lembu...Pusing le depa sepelusuk kg mncri lembu yg merajuk larikn diri...hihhi..Maka dgn itu perkabaran kisah lembu hilang mula la meniti dibibir2 org kg kekdah nye...

Dan ditambahkan lg anak2 di bandar mula la membuat hotline ke kg bila mna aku yg mula mndpt tau kisah ini, telah mem fwd sms kepada 7 org (2 org lg tak sms, fareez ngn faizal)..Apa lg mula la henpon aku bertalu2 sms, dan mak di kg mnjd operator mnjwp pertnyaan...Maka letih le mulut mak aku bercerita aritu sbb 8 org ank yg keep on calling bertnye...

Abis le kisah 1 mlm...SO bersmbung le kisah hari isnin plak...Isnin pagi masih lg mak aku dihujani tipon dr ank2 memandangkn lembu masih xjumpa...Maka adik aku si Faizal mula la menubuhkan pasukan pencari lembu abah aku...Mencari le depa di merata tempat...Tapi xberjumpa jgk....Kami disini tidak berhenti berdoa agar berjumpa le hendak nye lembu abah itu..huhuhu...

Smpai le dh ptg Isnin tu abah dpt perkabaran mngatakan ade org ternmpk kelibat lembu yg mcm xde bertuan...Apa lg..abah pn memecut motor ke kwsan tersebut..Jauh weeiii....tmpt tuh...
Pabila abah menjerit memanggil "Kuning, kuning"..Apa lg..tegak le seekor lembu..Maka dtg le dia menuju abah aku..Hahahha...Baru le aku tau nma lembu abah aku kuning..kah kah kah kah...
Lega la lembu dh berjumpa..Maka aku mndpt sms dr adik ku si faizal kabo lembu abah dh jumpa..Pehtu kak uda plak call bitau lembu abah dh jumpa..DGn nada hepi kak uda aku bercerita ade mcm ala2 nk nangis..hahha (xleh blah betoi)...Ku kabo plak kak andak di jb perkabaran hepi ini..Aduhhhh...byk benor nk kabo...hahha

Mlm td lps magrib call la mak..Mak mcm penat..Bukan le mak penat cr lembu yek..Sbb mak penat jwp call dr ank..Terlari2 ngejor tipon kekdahnya..Jwp call umh ,kang bunyi henpon..Jwp henpon udah tipon umh bunyi...Hahhahha...Tapi mmg kecoh le..kes Lembu abah ilang...

Kami idak le kesah sgt lembu tu kn..Ye le..klu dh nk ilang wat camner..Anggap le xde rezki..Maby ade le yg kita xckup byr..Kot abah aku kurang byr zakat ke kn..hahha..SO anggap le ade insan yg lbh berhak disitu...Tapi yg kami kesahkn abah tu le..Abah aku dh tua occay!!! dh 71thn..Kang menyusup nyasap semak2 cr lembu kot kna patuk ular ke..Kot di timpa kayu kayan ke..Udah jd kisah lain plak...Acctually bela lembu tu hobi je le memandangkn xde apa nk dibuat katanya..Ade lembu bleh gak ade xtvt nk buat..Bwk lembu pi cr rumput ke..Bakor kayu2 kasik lembu panas...Kang klu xde lembu apo nk buat katanya?xkan nk lepak kedai kopi aje..Kang sakit kencing manis plak mnum air manis2 nih...SO lps ni kami xmo dh abah jaga2 lembu...Bkn snang wei jaga lembu..Klu dh binatang, binatang le jgk kn..Jinak camner pn ade msa giler gak depa...
Tapi tu lh apa le nk abah aku jaga?Kambing kah? oo..maby aku ptut order kanggarooo...hhaha (alasan mcm nk gi aussie le tuh..kwang kwang)

Sekian kisah utk kali ini..KIsah ini jd kenangan buat aku dan keluarga...

::Ini bkn lembu abah aku occay!!!NI gambor ihsan gugel aje..hihhi

No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...