Iklaneka

Friday, January 30, 2015

Kembara #Umrah2014 ~ Dengan 7x Umrah Percuma Bersama Raudhah Travel

Salam semua...

Posting terakhir aku untuk Kembara #Umrah2014 ini. Moga akan ade kembara umrah untuk tahun yang lain. Sesungguhnya aku merayu setiap hari agar di pilih menjadi tetamu-Nya lagi.

Seperti sedia maklum, pihak Raudhah Travel telah merialisasikan impian kami suami isteri menjadi pilihan tetamu Allah. Alhamdulilah. Segala urusan berjalan lancar. Kami membuat keputusan untuk menunaikan umrah ini dengan keputusan yang agak ad-hock. Ini lah yang dikatakan andai nama sudah diseru menjadi tetamu segala keajaiban berlaku.

Semuanya indah belaka bagi diriku. Mungkin apabila niat hati sebulatnya untuk Allah maka aku tidak terlalu memikirkan sangat pasal urusan yang lain. Tapi itulah andai semuanya adalah kerana Allah, automatik kita akan dapat yang indah Allah beri. Perjalanan yang smooth bermula dari KLIA sehingga ke airport Madinah. Keselesaan di dalam flight, begitu juga kemudahan segala urusan apabila tiba di airport sehinggalah ke hotel. Semuanya bagi ku indah. Raudhah Travel hanyalah wakil tetapi segala urusan mereka digerakkan oleh Allah. Allah yang mengatur urusan mereka, menggerakkan hati-hati petugas Raudhah Travel memikul amanah yang diberi dengan penuh tanggungjawap. Syukur...

Ada banyak sebab kami memilih pihak Raudhah. Antaranya ialah:-

*  Penerbangan terus menaiki Saudi Airline ke Madinah. Ini penting nya kawan-kawan. Perjalanan dari KUL-MED mengambil masa kira-kira 8-9 jam termasuk 1 jam transit di Riyadh. Transit kejap je pun sekadar menurunkan penumpang dan pertukaran flight attandance. Memandangkan flight memasuki tanah haram maka mesti semua beragama Islam lah yek. Ini sesuai untuk yang ziarah dulu baru umrah lah. Kalau umrah dulu better turun di Jeddah sebab dari Jeddah ke Mekah estimate dalam 2 jam. Tapi andai ziarah dulu kalau turun di Jeddah, kemudian ke Madinah itu dah ambil masa naik bas dalam 6 jam. Kemudian dari Madinah ke Mekah untuk umrah ambil masa 6jam. Memang agak penat lah dalam perjalanan. Jadi kami syukur kerana turun di Madinah sebab itinerary kami perlu ziarah dulu baru umrah.


Kenangan bersama jemaah Raudhah ketika di aiport Jeddah. Siap sedia untuk pulang ke KUL



* Ada ustaz pengiring bermula dari KLIA sehinggalah tiba semula ke KLIA. Ni penting kawan-kawan. Untuk jemaah yang pertama kali, kemudian ada di kalangan kumpulan jemaah tu golongan umur yang berbeza-beza. Ada yang kuat, ada yang uzur jadi kalau tiada ustaz pengiring mungkin perjalanan umrah itu agak ada gangguan. Tapi kami di Raudhah Travel , alhamdulilah. Memang ustaz yang menyertai itu jaga kami dengan sebaiknya. Segala persoalan, kemusykilan, permasalahan itu ada jawapan nye.

* Lokasi hotel di Madinah & Mekah juga memuaskan hati. Tidak terlalu jauh dari Masjid. Kalau di Madinah biasanya hotel memang berdekatan je dengan Masjid Nabawi, yang menjadi cabaran apabila tiba di Makkah memandangkan sekarang pembinaan sekitar Masjidil Haram begitu pesat maka banyak hotel yang berhampiran telah diruntuhkan. Yang ada pun tinggal hotel mewah je. Tapi , syukurlah alhamdulilah kami dapat hotel kira-kira 250m dari Masjidil Haram ketika di Makkah.
Ustaz Yusuf (beg hijau pegang henfon) dari pihak Raudhah yang mengiringi kami bermula dari KLIA sehingga tiba kembali ke KLIA.


* Part paling best yang aku rasa takde or maby ada tapi kami yang tak tau, ialah pakej Raudhah ini menawarkan 7x umrah percuma. 7x umrah percuma ini bermaksud pihak agent menyediakan transport untuk membawa jemaah bermiqat di Tanaim setiap hari. Jadi, jemaah pihak Raudhah tak perlu susah payah menahan van / kereta sapu yang banyak bersidai tepi jalan depan-depan hotel tu. Naik je bas yang disediakan. Bagi aku tawaran ini sangat ok terutama bagi jemaah yang tak berapa nak larat. Sebab bukan senang jugak nak menahan van / kereta sapu nih. Faham-faham lah Pak Arab ni bukan semua hati mulia ye dak. Kena pergi beramai-ramai berkumpulan plak tuh. Kalau sendiri bahaya pulak.
Menunggu bas untuk ber miqat umrah hari ke-6

Selesai umrah hari ke-6. 


Setakat ini catatan kembara umrah ku yang best. Hampir sebulan berlalu perasaan rindu itu tetap sama seperti sehari selepas kami meninggalkan tanah haram. Sesunguhnya setiap hari aku berdoa agar di pilih menjadi tetamu Nya lagi. Tak kira sebagai tetamu umrah lagi atau sebagai tetamu haji yang pasti kami mahu menjadi tetamu Nya lagi..lagi dan lagi..huhuuhh



Permandangan sekitar hotel kediaman kami
Pada yang memcari agency umrah feel free to contact:-

Raudhah Umrah & Haji Services Sdn Bhd
"Ingat Umrah Ingat Raudhah"

Alamat:
No 20, 2nd Floor,Batu 10,
Federal Highway, Sungai Way
47300 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan
Tel: 03-78739686 / Faks: 03-78739684

Informasi Berkaitan Umrah hubungi :
019-3831046( Hjh Anis ) , 019-6011046( Hjh Anis )

No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...