Iklaneka

Monday, January 26, 2015

Kembara #Umrah2014 ~ Menyulusuri Sirah Para Anbiya

Salam Semua...

Hari Ke-3 & ke -5 di Bumi Mekah, pihak Raudhah Travel membawa para jemaah ziarah luar Tanah Haram. Kami menyulusuri kawasan kisah para Anbiya. Sesunggunya bumi suci ini adalah bumi para nabi-nabi Allah. Kalau sebelum ini aku dan Pak Kahar hanya membaca buku unutk mengetahui kisah para Nabi, bila menunaikan umrah ini baru terasa segala yang dibaca itu terbenam dalam hati. Subhanallah..Terasa dekat dihati kisah para nabi Allah itu..

Lawatan Hari Ke - 5 
Kami melawat Hudaibiyah seterusnya bermiqat di situ untuk menunaikan umrah yg ke -5. Kemudian pergi ke Muzium dan Pasar Ka' Kiyah (pasar buah).

Para jemaah Raudhah Travel siap sedia menunggu bas.


Mesin tenun jahit kelambu Kaabah

Pintu Kaabah

Future Makkah. Insyallah 2020 Makkah berwajah baru

Telaga Zam-zam yang asal

Pasar Ka'Kiyah




Lawatan Hari ke -3
Kami ke Padang Arafah, maka melawat lah ke Jabal Rahmah tempat di mana pertemuan Nabi Adam A.S serta Hawa. Kemudian menyulusuri Mudzalifah, Mina dan kawasan melontar jamrah. Untuk Hari ke-3 bermiqat di Jaaranah untuk yang menunaikan umrah ke-3. Inilah kelebihah bersama Raudhah Travel yek..Hari-hari ada umrah. Semuanya pun free sebab dah all in dalam pakej :)

Jabal Rahmah. Gigih mak mendaki u olls..demi nak berdoa untuk kawan-kawan..hihihi

Kebetulan tarikh 29/12 adalah tarikh lahir Pak Kahar. Best betul dia hari kelahiran ada kt Mekah.
Memang aku amik kesempatan berdoa moga di panjang kan usia perkahwinan











Kami menyulusuri perjalanan haji. Ya Allah..Air mata tak henti mengalir. Betapa cabaran mengharungi ibadah haji itu sangat berat. Tapi syurga itu balasannya. Terbayangkan mak yang menunaikan haji pada 2012 terasa betapa kuatanya mak. Di kala ini memang hati ini terlalu kuat mengingati emak dikampung betapa besar pengorbanan emak apatah lagi berkorban menjaga anak-anak kami ketika kami menunaikan umrah.

No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...