Iklaneka

Thursday, December 10, 2015

Apa yang perlu difikirkan bila memilih Travel Agent (TA) untuk Umrah

Assalamualaikum....

Sepatutnya aku dah buat posting ni lama dah. Tapi hampir setahun baru kesempatan nak buat. Atas dasar berkongsi pada kawan-kawan. Dari diorg personal tanya, kang sorang lagi tanya.. Kot ada yang orang A aku citer gini, kang orang B aku citer gini.. Mungkin ada yang tertinggal ke kan, so baik lah aku tulis kat blog ni jer. Kat FB pun ada le jugak sikit. Tapi kat FB macam jenuh nak membebel panjang. Letih mak nakkk!!! nak menaip guna semakfon tuh..hikhik...Ok ini antara yang aku ingat dan berdasarkan pengalaman jugak lah. Tak bias pada mana-mana agency. Just random je lah untuk kawan-kawan memilih dengan hati terbuka untuk melunaskan niat ke tanah suci tu yek ...

Berikut perkara yang perlu difikirkan bila memilih TA yek:-

1. Jarak hotel dgn MasjidilHaram. Hotel yg dekat sprt Hilton, Safwah dll harga pakej mestilah mahal - dalam Rm8k-9k. 
* Tapi dari pemerhatian kamilah, semasa musim umrah ni hotel yang biasanya TA gunakan adalah yang berdekatan masjidilharam jer. Tak jauh mana pun.. Kalau hotel mewah pun bukan kita nak dok dalam hotel. Nak stay di masjid kalau boleh tak mau kuar lah. Balik hotel untuk mandi makan je. Tidur pun kalau boleh nak sekejap jer. Tapi kalau pergi dengan orang tua elok lah. Satu lagi yang ustaz pesan, setiap langkah kita ke masjid tu pun pahala tau. So kalau jauh sikit lagi banyak pahala kan :).

2. Penerbangan direct (ke Jeddah @ Madinah) atau transit kat mana-mana. Cth: Muscat, Abu Dhabi dll. Kalau direct harga lebih mahal.
3. Airlines apa? AAx, Mas, Saudi, Emirates, Biman, etc...(Saudi - ok. Direct madinah. Jimat masa dan tak penat)
* Ini penting bagi kami bab airline tuh. Kena faham jadual umrah tuh. Kebanyakkan airline turun di Jeddah. Hanya certain airline je yang turun Madinah. Setahu kami Saudi Airline & Flynas. Jadi pada yang turun Jeddah, tapi ziarah dulu maka anda perlu menempuhi perjalan kira-kira 5-6jam untuk menuju Madinah. Kemudian tempuh lagi perjalanan 5-6jam menaiki bas untuk masuk ke Mekah semula menunaikan Umrah. Fuhhh..memang agak  memenatkan. Jadi kena check betul-betul jadual perjalanan penerbangan tuh. Tapi kita hanya merancangkan. Selebihnya kuasa Allah sebab airline ni kadang berubah jugak last minit.

4. Bilangan hari umrah - 14h/12m? 12h/10m?
5. Bilangan hari di Madinah dan Mekah. 
* Biasanya hari di Madinah adalah dalam 4 hari jer. Memang sempatlah nak melawat banyak tempat ziarah luar Madinah tuh dan selebihnya di Mekah.

6. Ada tak mutawif pengiring KLIA-KLIA(pergi balik dan dalam semua perjalanan). Ada TA tak provide mutawif dalam kapalterbang dan dalam bas dari Madinah ke Makkah dan sebaliknya.
* Memang perlu sangat mutawif ni mengiringi kita dari KLIA sampailah ke hotel tuh. Kalau tak memang tercangak terutama bila kat airport sana tuh. Dengan jemaah ramai, urusan pihak imigresen. Lepas tu nak mendapatkan bas menuju hotel. Jadi memang perlu sangat mutawif nih

7. Kalau berhenti R&R masa dalam perjalanan Madinah/Makkah, makan tu dibayar or sendiri byr? Ada TA yang tak provide langsung.
* Ni kebanyakkan TA takde provide makan kot. Tapi air mineral tu adalah. Masa miqat di Bir Ali tu nak makan boleh lah. Tapi nak makan pun tak bape lalu, hati berdebar beb..Nak umrah..huhuhu

8. Mutawif pengiring/staff TA di Makkah dan Madinah adakah mesra alam atau buat muka garang supaya kita jgn tanya soalan byk2 :disappointed_relieved::disappointed_relieved::disappointed_relieved:.
* Harap takde yang berjumpa mutawif gini. Alhamdulilah TA kami dulu mutawif nye memang best!!!

9. Kalau ambil hotel yg dkt masjidilharam adakah fullboard?(mnum pagi, mkn tghari,mkn mlm) atau breakfast shj? Ade TA fullboard harga lebih murah dari TA yg hanya provide breakfast jer.

10. Bilangan umrah tambahan free ( bas dan mutawif disediakan-INI PENTING!! -Ade tu hanya 2x, ada 3x dan plg bagus TA provide setiap hari :+1::+1::+1:.
* Ni pun penting. ada TA yang provide hari-hari. Sediakan transport seperti TA kami dulu. Jadi siapa yang terdaya memang boleh buat 7x umrah lah. Tapi ada TA yang provide beberapa kali je. Selebihnya jemaah kena pergi sendiri. Kena tahan teksi or van sapu..huhuhuh. Ni bahaya sikit, kena pergi perkumpulan.

11. Pastikan ade mutawif wanita dr pihak TA untuk bwk jemaah wanita ke Raudhah utk pertama kali. Ni penting sbb klu tiada yg guide mmg agak sukar nk memasuki Raudhah yg limited time bg wanita.


12. Ziarah luar. Pastikan tanye lokasi ziarah luar utk Madinah & Makkah.
* Disarankan sblm pergi ke Tanah Haram tu bykkn baca buku sirah. Kerana seandai nye kita tiba dilokasi ziarah tu kita dah dpt bayangan. Tu yg bila tiba kat bukit uhud boleh menitis airmata lihat perkuburan para syuhada..
:sob::sob:



Sekian untuk perkongsian kami yang tak seberapa nih. Sikit lagi menjangkau setahun pergi Umrah. Jujur kukatakan, kami sentiasa rindukan Harammain...

No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...