Iklaneka

Friday, January 9, 2015

Kembara #Umrah2014 ~ Seandainya Kekasih-Mu Bersama Kami


Salam semua..

Masjid Nabawi

Satu perasaan yang tidak di gambarkan dengan perkataan apabila pertama kali menjejakkan kaki ke Masjid Nabawi.. Hanya "Subhanallah" yang mampu ku lafazkan bertapa keterujaannya diri ini. Seawal jam 2 pagi aku sudah keluar dari hotel bertemankan Pak Kahar menuju ke Masjid Nabawi..

Suasana yang damai walau pun ketika itu sudah ada ramai orang di sekitar masjid. Sejuk. Ya..suhu ketika ini agak sejuk di Madinah. Bergetar rasanya apa bila kaki mula menapak masuk ke dalam masjid. Terus tunaikan solat sunat Tahiyatul masjid. Yang pasti manik jernih sudah mengalir di pipi tanpa henti-henti.

Aku melakukan solat sunat sebanyak yang mungkin..Berdoa semau-maunya seumpama tiada titik nokhtahnya..Bermunajat kepada Mu seumpama KekasihMu berada di hadapan ku...

Ya Allah...Kalau Kekasih Mu Bersama Kami...






Binaan yang sungguh indah dan damai. Pintu masuk di asingkan bagi lelaki dan wanita. Jika di bahagian wanita pula ada pembahagian zon. Iaitu zon yang boleh ada anak kecil dan zon yang dilarang untuk kanak-kanak memasukinya. Jadi tiada isu sekiranya ada dikalangan ibu yang membawa anak ke masjid. Paling indah, di dalam masjid ada di sedikan tong-tong air zam. Memang sepanjang berada di sana tekak ku hanya dibasahi dengan air zam-zam.





Walaupun kami pergi umrah suami isteri..tapi tiada masa berjumpa.. Pak Kahar dengan aktiviti munajat nya..Aku juga begitu..Sesekali sahaja dia meneman aku pergi ke masjid memandangkan aku yang suka memilih waktu yang terlalu awal untuk ke masjid, maka teman sebilik tidak mahu mengikut. Maka aku minta Pak Kahar temankan. Yang pasti selesai solat masing-masing balik sendiri dan hanya berjumpa di cafe hotel.
Jadi kebanyakkan gambar aku sendiri tiada Pak Kahar dalam koleksi..Hihihihi


1 comment:

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...