Iklaneka

Wednesday, April 6, 2011

Memori Di Kala Hujan...

SAlam semua...

Tngok tajuk atas tu..Bukan memori daun pisang ye kwn2..Tapi memori kala hari hujan...
Terdetik dihati ini utk mmbuat posting ini dikala hari hujan yg sgt lebat ketika ini..Yg plg syok bos tarakkkkkkk..Tu penting yek kwn2...

So,apa citer memori hari hujan ni???Camni le...tiap kali hari hujan je aku mesti le teringat zman kanak2 riang ria dlu..MMg le memory daun pisang tu ade, tp time hujan lebat kami xguna daun pisang, kami guna daun pokok keladi..Zaman dlu pokok keladi telor tu daun nye besor kome..Tapi generasi skang sure xtau nye..Hanye budak kmpung cam aku je tau...



Aku dlu 10 beradik..kome byg kn le..susun petai tu kn..Ate klu udah beranak ramei gini le..mcm2 hal mak aku facing perangai anak2..Sib baik le laki sikit..Kira dlm 10 org ank tu 4 je laki..iaitu no 1 ngn no 2 laki, pehtu sederet pompuan 6 org di tngah2..penghabisan no 9 ngn 10 lelaki..Baik punyeeeee kn mak abah aku susun ank kn..Tapi ye le wpun pmpuan perangai idak le feminin nye pn..2x5 cam jantan le gak..terutama aku le kn...

Time hujan plg suka le..mmg ditunggu2..Time aku kecik2 dulu dlm baya2 skolah rendah, time tu abah kje syif ptg..So klu hujan time abah xde mmg le nikmat..Apa lg mula la mnyetan.. mandi hujan..Pehtu ketika itu rumah aku masih lg style umh zman org perak dlu2..yg pesen umh tinggi tu..kira bwh umh tu stok bleh wat buai la..So klu hujan aje aku mula la main hujan..Time tu akak aku dh remaja,dia xlayan dh..dia bz reply surat cinta je kekdahnya..xpn bz baca majalh urtv pehtu tampal2 poster Ella & The boys..So aku je le kn yg main hujan ngn adik2.Part plg syok mandi bwh pancor ujan..Ayor hujan yg laju turun dr pancor tu berdesup je bunyi atas kepala..hahhaha..sonok wei..Pehtu klu dh hujan sesaknika bnda pn penuh air kn..MUla la mncari tapis emak, nk wat sauk ikan kt parit...Sampai kecut2 la tangan kaki ni main air hujan...Kdg nk thrill lagi naik beskal dlm hujan pehtu bila nmpk je lopak air langgar pehtu sua kn kaki tuh..peh!!!!! best giler raduk air gitu..hihihi


::gambar ihsan dr google

Tapi tu lh..zaman dolu2 klu mandi hujan elok je pn. Takde plak aku kna demam panas ke apa..plg koman pn demam kura2..Ni akak aku le ckp..aku mna tau zman tu kn..aku kecik lg yg aku tau hepi je le..Pehtu mkn pucuk2 kayu pn elok aje..Ade gak kdg aku pi lempor batu nk mkn jambu batu bijik merah..Jatuh ke tanah aku lap2 je ngn baju pehtu aku ngap!!! elok je aku xde plak sakit perut hatta kena cacing skali pn..Tapi yg xleh blah bila aku suka banjir..Rumah aku bkn le dlm jajahan kawasan banjir..tp klu musim hujan, air sungai naik ade le kawasan2 yg ditelengami air..Tapi aku kn xde kje pi cr keje..Berjalan ke rumah org yg ade banjir. Kome byg kn le..mncari nahas kekdahnye..Sanggup aku pi kedai mincai (kedai pomen basikal) mncari tiub tayar kereta. Tapi wa plg xtahan kazen wa dpt bkn takat tiub tayar kereta tiub tayar trektar tuh!!!..Maka mula la operasi kami meraduk umh2 org main banjir..Tapi aktiviti ni main bila abah xde le kn.Kalu ade mau wa jd OKU dh kna sebat..Bila abis je aktiviti main blk umh mesti jd cam org kebulur..tu yg mkn seperiuk pn abis. Tahap mak aku goreng pisang smpai setandan tuh..hahhaha...

Tapi tu lh memory zaman budak2 aku di kg sgt le syok..Benor nye ade mcm2 lg le memory nye tp tu memory berkaitan lain..NI aku just nk citer psl berkaitan hujan je le..

So apa memory korang time hujan???


No comments:

Post a Comment

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...