Iklaneka

Friday, April 8, 2011

Orang Perak mmg ade english education...

Salam semua....


Nak citer ni, smlm ngn gigih nye menengok citer Rombongan CIk KIah Ke Sukan Komanwel. Aku rasa semua pn sedia maklum dgn citer ni. CIter ni klu xsilap aku thn 1998 sempena Sukan Komanwel yg berlansung di Bukit Jalil.Memang bangga le kn time tu. Time sukan tu berlangsung aku dh mulakan pengajian Tahun 1 di UTM. So time tu semua IPT kna cuti sbb nk mengimarah kn lg sukan julung kali jd kt negara kita..

Apa yg aku nk cite ni bkn le psl sukan komanwel tu yek kwn..Kang klu aku citer mau 7 hari 7mlm pn xabis ni kang..Yg aku nk citer psl kesah citer rombongan cik kiah ni..Walaupun dh tngok byk2 kali aku ttp nk tngok lg..Rasa rmai yg suka terutama org perak jati cam teman nih..Amboi..ate terus tukor ganti nma pulak..Ate ye le kn..teman org perak, guna le bahasa tok opah teman...Tapi skang ni bahasa perak glemer tu yong!!! Ate mna idak nye di sbb kn penangan citer kak limah.. Kalu dlu si Delimawati ni jd cik kiah, skang ni dia glemer jd Kak Limah plak...

Tapi yg plg glemer ialah Ucop Wilca!!! Sna sni ucop, sna sni ucaop..Pagi td pn dgr hot.fm ade depa panggil ucop ni kt studio..Tapi yg meninggalkn kesan dlm sanubari adelah english education org2 perak nih...Kalu nk tau org perak klu dulu2 mmg teror berckp org putih ni wpun rojak...Kalau korang baca sejarah Malaysia korang pasti tau yg Perak adalah sebuah negeri yg British minat sgt la sbb hasil bijih timah nye..Jadi dgn kemasukkan omputih di Perak serba sedikit memberi tempias kpd org2 kg terutamanya..Sebab itu org perak ni suka mem'perak'kan bahasa2 omputih ni kepada bahasa mereka..

Masa aku kecik2 dlu, mmg byk bnda yg aku dgr dr arwah tok ngn opah..Antara perkataan2 yg depa slalu sebut cam drebar tu of coz la driver kan.. Penah le satu ketika arwah opah menyuruh arwah tok mmbeli endelop!!! Aku mula cam pikir..apa ke endelop tu..Pehtu opah ckp sampul surat!!! Time tu aku kecik lg kn..mna le tau endelop tu apa..but bila msuk skolah baru le tau..
Oooooo..endelop tu adelah ENVELOPE dlm English education nye..Aduhh...mmg kelakor...
Ade byk lg kome klu aku nk list kn..antara nye bila arwah tok ckp arini dia ngayuh beskal smpai ke egrekacar!!! Tapi lma2 aku tau le rupa nya smpai ke Pusat Pertanian dimna egrekacar tu merujuk pd Agriculture..Hahahah..teror kn arwah atok aku dlu!!!!

Kalu korang tngok citer cik kiah ngn kak limah tu mmg la..That's the real life org perak..suka mem'perak'kan bahasa2 omputih ni..Klu dipikir2kan mmg lawok..Ade kdg tu perkataan yg dikeluar kn tu xmampu di terjemahkn dgn penulisan..Hanya bleh disebut aje..

Sekian itu je utk kali ni yek mengkome smua..Teman udah byk lupe..Tadik teman mnge "call" mak teman di kg. Berambat-rambat le dia mngejor talipaun katanya. Alih2 teman nk tnye kn psl ini aje.hihihi



::Bendera negeri Perak

::Lagu ni le yg teman kna nyanyi sepanjang teman bersekolah. Dari tadika,sekolah rendah smpai le menengah..Yg pasti tiap kali nyanyi teman rsa nk tdo...hahha..Tapi ye dlu kn..Pagi2 buta kelala udah bangun pegi sekolah. Pehtu perhimpuan berdiri lama, pehtu kna nyanyi plak..Sahih le cam nk lelap je ngupernya..Nyarih tak mengholoh aje..

::Peta lengkap negeri Perak. Ce kome peratikan betoi2..Kg teman idak le msuk dlm peta tu. Tapi pekan koboi kg teman ade, iaitu Langkap. Situ le teman pegi tiap kali blk kg..Tak pegi langkap xsah. Pehtu pekan besor nye Teluk Intan la..Jauh le dlm 30minit dr kg teman.


::Ni le kebangganaan yg ade di pekan daerah teman iaitu Menara Condong Teluk Intan... Tapi teman pn xpnh bergambo disini..Gambo ni teman gugel aje...

Dan yg plg penting, salah seorang pemimpin negeri perak yg teman suka and bangga iatu
v
v
v
v
v
v
V
v
v
V
v
v
v
v
v
v

::Tara!!!!!!!!!!!!!! DS Nizar..Ni xde kaitan ngn politik ke apa yek kwn2..Kita berhak meminati sesapa pn yg kita rsa bleh menjd role model..


Sekian utk kali ini.........

3 comments:

  1. ate,mike lupe ke perkataan lampu selaid..femes tu..hahaha..bahase perak best..

    ReplyDelete
  2. hahahha..adeh..terkekeh aku ingt blk at...aku ingt sgt..dr torchlight bleh jd selaid..hahhaa

    ReplyDelete
  3. Hahahaha.... terbaaaaaiiikkk...!!!

    ReplyDelete

Ade ke yg sudi komen?Kalau sudi dipersilakan dgn berbesar hati :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...